• Den rekonstruerte oppgangssaga ved Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt fra sørvest, hvor vi ser saghuset i forgrunnen i sagdammen bakenfor.  Golvet i saghuset kviler på ei tre omfars laftet ramme.  Oppå denne igjen er det en åpen, stolpebåren konstruksjon, riktignok med laftete røster.  Disse bærer langsgående takåser, som igjen er underlag for et bordtak.  I det røstet som vender mot fotografen er det festet et navneskilt med innskriften ”Gurisaga”, et navn som henspiller på at Guri Vallevik Håbjørg var en sentral ildsjel i arbeidet med å få reist denne rekonstruksjonen.  Foran bygningen ser vi en mann med grå jakke og stokk.  Det er grunneier Fred Hallager Juul, som også har vært meget viktig for realiseringa av dette prosjektet.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Den rekonstruerte oppgangssaga ved Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt fra sørvest, hvor vi ser saghuset i forgrunnen i sagda...