• Den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenslinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet viser saghuset, samt vannrenna som førte driftsvann mot et underfallshjul like nedunder bygningen.  Saghuset er dels en laftekonstruksjon, dels en stolpebåren konstruksjon.  Det er laftet tre omfar i etasjeskillet mellom underetasjen og arbeidsplanet, der sagbenken (sagvogna) befant seg, og hvor arbeiderne oppholdt seg når anlegget var i drift.  Denne lafteramma kvilte dels på murer og pilarer av kvaderhogd grannittstein, dels på stolper.  Også bærekonstruksjonen for taket var en åpen stolpekonstruksjon, men røstene var utført i laftetømmer.  Huset hadde bordtak på et underlag av langsgående åser.  Nederst til høyre i bildet ser vi en mur som er bygd rundt et turbinrør fra et kraftverk som var i drift tidlig på 1900-tallet.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenslinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet viser saghuset, samt vannrenna som førte dri...