• Detaljbilde fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet viser en sagstokk, en ikke helt fersk, ubarket furustokk, akkurat der hvor bladet i rammesaga arbeidet da dette fotografiet ble tatt.  Ettersom bildet ble tatt mens saga var i drift, framstår bladet som noe uskarpt, og vi kan ikke se klart at det hadde støtstilte tenner som skulle skjære mens ramma var i fall.  Under stokken skimter vi både den nedre karmen i sagramma og kjettingen som dro sagbenken (også kalt "sagvogna") langsomt mot det hurtig opp- og nedovergående sagbladet.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Detaljbilde fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet viser en sagstokk, en ik...