• Fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet viser hvordan karene som kjørte saga justerte stokkens posisjon på det fremre anlegget (”framdyna”) sidevegs etter at den første hunskia var skåret, slik at en kunne gå i gang med et bord.  Justeringa utføres ved at en mann lirker stokken sidevegs ved hjelp av et brekkjern, mens en annen letter trykket mot anlegget ved hjelp av en våg mot endeflata.  Når dette er utført, foretas en tilsvarende parallellforskyvning ved det bakre anleggspunktet (”bakdyna”), jfr. SJF-F. 03719 og SJF-F. 003720.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet viser hvordan karene som kjørte saga ju...