• Detalj fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet viser den vertikale akslingen med konsentriske skovler og (til høyre, nederst i bildeflata) den lille renna som førte vann ned mot skovlene når attløpermekanismen skulle dra sagbenken (også kalt "sagvogna") bakover etter at bladet hadde skåret seg nesten fram mot stokkens bakre anlegg (”bakdyna” eller "bakbenken").  I bakgrunnen, nede ved elvebredden, ser vi en steinmur med et innmur turbinrør etter et kraftverk som sto i dette området tidlig på 1900-tallet.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet viser den vertikale akslingen...