• Underfallshjulet til den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt fra en posisjon under saghuset utover mot underfallshjulet, vannrenna og elveløpet.  Ettersom saga var i drift da fotografiet ble tatt, roterte hjulet hurtig, slik at det her framstår som litt uskarpt.  Vi aner likevel hvordan det var konstruert: med cirka en meters diameter, solide sidevanger og forholdsvis tettstilte skovler.  Hjulet er forankret i en kraftig treaksling ved hjelp inntappete bjelker som danner kryss, som de nevnte sidevangene er boltet til.  Fotografiet viser hvordan vannet falt inn mot den nedre delen av hjulet fra ei forholdsvis bratt, bred renne.  Avstanden mellom rennas utløp og hjulskovlene ser ut til å ha vært kort, anslagsvis 10 centimeter.  Over hjulet ser vi ei noe mindre renne.  I den ble det ledet vann når attløperhjulet skulle settes i drift, slik at sagbenken (også kalt "sagvogna") ble trukket tilbake når sagbladet hadde nådd fram mot det bakre anlegget på sagbenken (”bakdyna” eller "bakbenken").
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Underfallshjulet til den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt fra en posi...