• Sagramma i den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt fra undersida av golvet i den delen av bygningen der sagbenken (sagvogna) befant seg.  I dette golvet var det skåret en rektangulær åpning for den enbladete, raskt opp og nedgående sagramma og dens sidesleider.  Vi ser også den øvre enden av stokken som tjente som stag (kraftoverføringsledd) mellom krumtappen på underfallshjulets aksling (som vi ikke ser her) og den nevnte sagramma.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Sagramma i den rekonstruerte oppgangssaga ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt fra undersida av golv...