• Detalj fra saginnretningen i det rekonstruerte oppgangssaghuset ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt i saghusets underetasje, med kameraet vendt oppover mot den nedre delen av den enbladete sagramma, som under skuren beveget seg raskt opp og ned mellom to vertikale slider, slik at bladet med sine støtstilte tenner skar seg noen millimeter videreinnover i stokken hver gang ramma var i fallende bevegelse.  Den opp- og nedovergående bevegelsen skapes av en krumtapp på underfallshjulets aksling, som ikke ses på dette fotografiet.  Derimot ser vi trestokken som dannet et kraftoverførende stag mellom krumtappen og sagramma.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra saginnretningen i det rekonstruerte oppgangssaghuset ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt...