• Detalj fra saginnretningen i det rekonstruerte oppgangssaghuset ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet viser hvordan enden av en forholdsvis grov, men ikke helt fersk, furustokk er lagt an mot den fremre dyna på sagbenken (sagvogna).  Bildet ble tatt akkurat idet den enkeltbladete sagramma nådde toppstilling.  Vi merker oss at sagtennene var støtstilte med sikte på at de skulle skjære ved nedadgående bevegelse.  Bak sagbladet skimter vi materhjulet, ei rund treskive med framstikkende, kraftige tretapper (”knaster”) på den ene sida og et sirkelformet, sagtakket jernbeslag på den andre (yttersida).  Mot takkinga på dette hjulet ligger det an en matearm (øverst) og en pal, som komponenter som er koplet til hverandre via en kjettingstubb.  Disse komponentene inngår i en mekanisme som trekker sagbenken langsomt, men sikkert mot sagramma.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra saginnretningen i det rekonstruerte oppgangssaghuset ved den nederste dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet viser h...