• Vassrenne ved den rekonstruerte oppgangssaga nederst i Gjersjøelva på grensa mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt fra saghuset mot den ovenforliggende damkrona, der Harald Lundstedt åpner inngangspartiet til vannrenna som, når saga settes i drift, leder vann mot et nedenforliggende underfallshjul.  Lundstedt står på en plankestubb som ligger over renneåpningen.  Åpningen er tettet med horisontaltliggende bjelkestubber med små ringer på oversida.  Lundstedt har ei stang med en krok i enden, som han trekker disse bjelkestubbene opp med, en for en.  Vi ser hvordan vannet fosser inn i renna, som er lagd av bord i anslagsvis 70-80 centimeters bredde og med 30-40 centimeters innvendig høyde.  Sideveggene holdes i posisjon ved hjelp av kiler som er slått ned i tappehull på tverrtrær som er plassert parvis over og under renna i en regelmessig innbyrdes avstand.  Fotografiet ble tatt 24. mai 2011.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Vassrenne ved den rekonstruerte oppgangssaga nederst i Gjersjøelva på grensa mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt fra saghuset mot den ovenforliggende damkrona, d...