• Detaljbilde fra lokomobilen på Gammelsaga i Stange almenning.  Nederst i bildet ser vi sjølve kjelen med fyrrom bakerst (til høyre) og en kjele med røykrør, omgitt av varmvann.  Trykket fra kjelen ble brukt til å drive en liggende sylinder oppå kjelen.  Bevegelsesenergien fra sylinderen ble, via et par akslinger, overført til et digert svinghjul til venstre i bildet.  Når saga var i drift gikk det ei kraftig balatareim fra dette hjulet fram til saginnretningen i tilstøtende rom.  Sentralt i bildet, oppå kjelen, ser vi en regulator, som skulle bidra til at maskinen gikk jevnt.  Til høyre, foran sylinderen, ser vi et manometer som gjorde det mulig for maskinisten å kontrollere trykket.  Ble dette for høyt, var det mulig å slippe ut litt gass via en messingventil med fløyte, som skimtes like foran manometeret.  Denne fløyta kunne også brukes til å markere driftsstart og stans.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Detaljbilde fra lokomobilen på Gammelsaga i Stange almenning. Nederst i bildet ser vi sjølve kjelen med fyrrom bakerst (til høyre) og en kjele med røykrør, omgitt av varmvann. Tr...