Lokomobil i nytt tilbygg til saghuset på Gammelsaga i Stange allmenning. Fotografiet ble tatt 10. juni 2011, da allmenningene i Stange og Romedal hadde bruksrettsbefaring. Gjenåpni...
Dette fotografiet er tatt i forbindelse med såkalt bruksrettsbefaring i Romedal og Stange allmenninger 10. juni 2011. Bjørn Bækkelund fra Norsk Skogmuseum var invitert, antakelig ...
Dette fotografiet er tatt i forbindelse med såkalt bruksrettsbefaring i Romedal og Stange allmenninger 10. juni 2011. Bjørn Bækkelund fra Norsk Skogmuseum var invitert, antakelig fordi museet hadde utvist velvilje med hensyn til tilbakeføring av en sagbrukslokomobil som opprinnelig hadde tilhørt Romedal Almenning, som Stange Almenning ønsket å plassere i tilknytning til sagbruket på Gammelsaga ved Lalumsåa sør i allmenningen. Befaringa samlet om lag 250 personer, de fleste av dem bruksberettigete bønder fra de to bygdene, men også en del kolleger fra naboallmenninger. Dessuten deltok medlemmer av Hedemarken maskinlag, som hadde bistått med restaurering og tilpasning av sagbenk og lokomobil i saghuset på Gammelsaga. Befaringa var lagt opp som et heldagsopplegg. Fem busser hentet deltakere fra ulike deler av allmenningenes nedslagsfelt. Programmet startet med kaffe og ei orientering om allmenningenes forvaltning av furuskog i området mellom Sagstua og Støsaga i Vallset. Derfra gikk turen videre til Gransjøvangen, der deltakerne fikk se hvordan allmenningens arbeidere hadde bistått Martinius Lindstad på Søndre Lindstad i Stange med restaurering av størhuset hans. Der ble det også servert lunsj. Så gikk turen til Gammelsaga, der deltakerne fikk se det restaurerte lokomobilsagbruket i drift. Her var det også lagt opp poster med informasjon om de to allmenningenes strategiplanarbeid, om bruksrettigheter, om jakt og fiske på allmenningsgrunn og om vintersysselsetting av produksjonsarbeidere med tømmermannsarbeid. Arrangementet ble avsluttet med servering av helstekt elg med salat, bakte poteter og ymse drikkevarer til, før bussene kjørte deltakerne hjemover igjen.
SubjectLokomobil i nytt tilbygg til saghuset på Gammelsaga i Stange allmenning. Fotografiet ble tatt 10. juni 2011, da allmenningene i Stange og Romedal hadde bruksrettsbefaring. Gjenåpningen av sagbruket med lokomobildrift var en av hovedattraksjonene på programmet. Fotografiet er tatt gjennom porten i gavlenden av det nybygde maskinrommet, som er oppført i bordkledd bindingsverk på ei såle av betong. I forgrunnen ser vi den delen av kjelen som inneholdt brennkammeret eller ildkassa, der det ble fyrt med ved for å varme opp vannmassene i kjelen foran og over dette rommet. Vi ser at det er to ileggsdører med trekkåpninger, samt ei litt større dør for utraking av aske på undersida. Over de nevnte døråpningene er det et buet messingbeslag, for anledningen blankpusset, som forteller at denne lokomobilen er produsert av firmaet Marshall & Sons i Gainsborough i Lincolshire i England. Her finner vi også et produksjonsnummer, som har fått maskinentusiastene som har satt lokomobilen i stand til å fastslå at lokomobilen ble produsert i 1908. Oppå kjelen ser vi et manometer som gjorde det mulig for maskinisten å kontrollere damptrykket i kjelen. Til venstre for dette ser vi en ventil med ei fløyte, og ei snor som er bundet i en av takstolene. Denne kunne brukes til å lette trykket i kjelen, noe som førte til at det ble produsert en fløytelyd. Fløyta ble også i mange tilfeller brukt til å markere oppstart eller avbrudd i driften. Bak manometeret, litt til høyre, sitter syllinderen. Kraften derfra ble, via et par akslinger, overført til et digert svinghjul med ei balatareim som gikk gjennom hull i saghusveggen inn til sagbenken, en «dobbelt sirkel» for kanting på den ene sida og klyving i planker og bord på den andre. Fra gammelt av var det vanlig å skole opp hjulene på lokomobiler av denne typen når de ble brukt i ambulerende drifter, eller å ta av hjulene og la dem stå på spesielle fundamenter når de, som her, ble brukt permanent på et sted. I dette tilfellet har mekanikerne valgt å forankre hjulakslingene i ringer i betonggolvet ved hjelp av kjettinger. Lokomobilen passes her av to medlemmer av Hedemarken maskinlag.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».