• Lokomobil i nytt tilbygg til saghuset på Gammelsaga i Stange allmenning. Fotografiet ble tatt 10. juni 2011, da allmenningene i Stange og Romedal hadde bruksrettsbefaring. Gjenåpningen av sagbruket med lokomobildrift var en av hovedattraksjonene på programmet. Fotografiet er tatt gjennom porten i gavlenden av det nybygde maskinrommet, som er oppført i bordkledd bindingsverk på ei såle av betong. I forgrunnen ser vi den delen av kjelen som inneholdt brennkammeret eller ildkassa, der det ble fyrt med ved for å varme opp vannmassene i kjelen foran og over dette rommet.  Vi ser at det er to ileggsdører med trekkåpninger, samt ei litt større dør for utraking av aske på undersida. Over de nevnte døråpningene er det et buet messingbeslag, for anledningen blankpusset, som forteller at denne lokomobilen er produsert av firmaet Marshall & Sons i Gainsborough i Lincolshire i England. Her finner vi også et produksjonsnummer, som har fått maskinentusiastene som har satt lokomobilen i stand til å fastslå at lokomobilen ble produsert i 1908. Oppå kjelen ser vi et manometer som gjorde det mulig for maskinisten å kontrollere damptrykket i kjelen. Til venstre for dette ser vi en ventil med ei fløyte, og ei snor som er bundet i en av takstolene. Denne kunne brukes til å lette trykket i kjelen, noe som førte til at det ble produsert en fløytelyd. Fløyta ble også i mange tilfeller brukt til å markere oppstart eller avbrudd i driften. Bak manometeret, litt til høyre, sitter syllinderen. Kraften derfra ble, via et par akslinger, overført til et digert svinghjul med ei balatareim som gikk gjennom hull i saghusveggen inn til sagbenken, en «dobbelt sirkel» for kanting på den ene sida og klyving i planker og bord på den andre. Fra gammelt av var det vanlig å skole opp hjulene på lokomobiler av denne typen når de ble brukt i ambulerende drifter, eller å ta av hjulene og la dem stå på spesielle fundamenter når de, som her, ble brukt permanent på et sted. I dette tilfellet har mekanikerne valgt å forankre hjulakslingene i ringer i betonggolvet ved hjelp av kjettinger. Lokomobilen passes her av to medlemmer av Hedemarken maskinlag.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Lokomobil i nytt tilbygg til saghuset på Gammelsaga i Stange allmenning. Fotografiet ble tatt 10. juni 2011, da allmenningene i Stange og Romedal hadde bruksrettsbefaring. Gjenåpni...