• Saghuset på Gammelsaga (Østre sag) i Stange almenning, fotografert i forbindelse med bruksrettsbefaring 10. juni 2011. Bildet viser saghuset fra 1922 med et ferskt tilbygg som gav ly til en nyrestaurert lokomobil, som gav trekkraft til den «dobbelte» sirkelsaga. Tømmeret som skulle skjæres ble veltet av på en bakkekam til høyre for høyre bildekant og trillet inn mot en forholdsvis lang åpning i saghusveggen. Der ble stokkene først kantet på ei sag før de ble skjøvet over på motsatt side for kløving i planker eller bord. Skurlastet ble deretter båret fra åpningen i sagskurets galvlvegg til bakenforliggende stabler, hvor det fra gammelt av ble liggende overdekt å tørke før det kunne høvles eller transporteres på sleder eller hjuldoninger til kjøperne. Lokomobilen, som holdt sagverket i drift, sto i det nye tilbygget i motsatt ende av saghuset. Vi ser at skorsteinen er ført gjennom mønet i bølgeblikktaket, der det siver ut mørk røyk fra lokomobilkjelen i rommet under. På saghusveggen var det, på åpningsdagen, oppslått en del tekstplansjer som orienterte om organiseringa og finansieringa av restaureringsprosjektet. Vi ser også noen av de bruksberettigete i Stange og Romedal allmenninger, som med interesse betraktet hvordan medlemmer av Hedemarken maskinlag kjørte saga.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Saghuset på Gammelsaga (Østre sag) i Stange almenning, fotografert i forbindelse med bruksrettsbefaring 10. juni 2011. Bildet viser saghuset fra 1922 med et ferskt tilbygg som gav ...