• Allmenningsbestyrer Rune Brenna i Romedal og Stange allmenninger orienterer om allmeningenes forvaltning av furuskogen i et område ved Sagstua i Vallset.  Fotografiet er tatt under ei befaring med de bruksberettigete 10. juni 2011.  Allmenningsbestyreren står, iført blå anorakk, svart fibertrøye og grågrønne fritidsbukser («Fjällräven»).  Han holder en mikrofon i høyre hånd opp mot haka mens han snakker til de om lag 250 som hadde meldt seg på bruksrettsbefaring i de to allmenningene i 2011. Bak Brenna var det en plakat som var slått opp på to bord som på forhånd ble oppspikret horisontalt mellom to furulegger.  Den hadde overskriften «Gjødsling i Romedal», men presenterte egentlig en del markedsmessige betraktninger rundt denne typen furuskogsboniteter.  Befaringer av denne typen avvikler allmenningene i Romedal og Stange annethvert år.  Brenna fortalte at analyser som var gjort tidlig i 1990-åra hadde vist at allmenningene hadde mye gammel råteskadd granskog.  Derfor hadde de prioritert å kjøre drifter i slik skog for å få virket ut før råteproblemet ble ennå mer omfattende.  Furuene i bestandene hadde i stor utstrekning fått stå.  Allmenningen hadde også kostet på gjødsling av de gjenstående furubestandene med «Skogan» (en gjødselblanding med blant annet nitrogen og bor, som Norsk Hydro [gjødseldivisjonen er seinere omdøpt til Yara] utviklet i samråd med Alf Brantseg og andre norske skogforskere i 1960-åra) med sikte på å øke stammevolumene.  Grov furu har nemlig stått høyt i pris, som finérvirke, stolpevirke og spesialvirke for blant annet tømring og antikvarisk restaurering.  Slikt virke har Romedal og Stange allmenninger solgt via Glommen Skog og direkte til Løten bygdesag.  Det arbeides også for å få avsatt en del gjennom ”Materialbanken på Røros” (som vel egentlig drives fra Vingelen i Tolga kommune).  På den lokaliteten som ble vist fram under befaringa var det nylig foretatt sluttavvirkning, og Rune Brenna kunne redegjøre for det økonomiske utbyttet av forvaltninga av denne typen skog.  Furubestandet hadde vært gjødslet to ganger fra helikopter, og på avvirkningstidspunktet var det sju år siden siste gjødsling, slik at man regnet med at den positive tilvekstresponsen på gjødslinga var i ferd med å ebbe ut.  En del furutrær var gjensatt som frøtrær.  Disse trærne var forholdsvis smalkronete og sto i grupper.  Dette var gjort bevisst, for det hadde vist seg at vinden ofte blåste enkeltstående, vidgreinete furuer over ende før de hadde gjort nytte som frøtrær.   Feltet skulle markberedes med maskin, men dette arbeidet var ennå ikke utført da befaringa fant sted.  Redegjørelsen for hvordan allmenningene i Stange og Romedal satser på sine furubestand ble, på en munter måte, kommentert av en kollega fra Løiten almenning, som er vinteroppholdssted for mye av elgen i regionen, og som følgelig belastes med at mesteparten av ungfurua beites ned av en stor elgstamme.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Allmenningsbestyrer Rune Brenna i Romedal og Stange allmenninger orienterer om allmeningenes forvaltning av furuskogen i et område ved Sagstua i Vallset. Fotografiet er tatt under...