• Frilandsdyrking av bartreplanter i Stiklestad planteskole i Verdal i Nord-Trøndelag.  Fotografiet viser planteopptak om våren, og illustrer at det var viktig å få gjort dette arbeidet så tidlig som mulig.  Da dette fotografiet ble tatt lå det fortsatt en snøskavl langs plantesengene i forgrunnen, antakelig på et sted der det hadde stått en plankeskjerm, noe som lett førte til en viss opphopning av snø.  Noe lengre bak, på barmark, ser vi fem-seks personer som tok opp planter.  Dette måtte gjøres etter at telen var gått, men mens plantene ennå var i vinterdvale.  Slike planter kunne legges på fryselager og hentes ut igjen for distribusjon til skogeierne etter hvert som de var klare til å ta fatt på plantingsarbeidet i skogen.  På Stiklestad planteskole varte den perioden da det var ideelt å foreta planteopptak om våren vanligvis en fjorten dagers tid, oftest i første halvdel av mai.  Ettersom tida var knapp, var det om å gjøre å mobilisere mye mannskap i denne perioden.  Fotografiet er tatt i 1962, et par år etter at planteskolen fikk sitt første kjølelager og samme år som det ble reist et stort, nytt kjølelager for planter ved anlegget.  Opptak av planter var ble for øvrig ofte akkordarbeid etter at Stiklestad planteskole gikk til innkjøp av en traktormontert planteløfter i 1958.  I bakgrunnen på bildet ser vi gardsbrukene Høknes (til venstre) og Li (litt til høyre for vertikale bildets midtakse).
    Photo: Kjeldset, Georg [Martin] / Anno Norsk skogmuseum

Frilandsdyrking av bartreplanter i Stiklestad planteskole i Verdal i Nord-Trøndelag. Fotografiet viser planteopptak om våren, og illustrer at det var viktig å få gjort dette arbei...