• Deler av skapklengingsanlegget i Skogfrøverkets bygning i Birkebeinervegen 11 på Hamar.  Dette var et provisorisk anlegg, som ble installert i kjelleretasjen på et uferdig, drøyt 20 år gammelt uferdig industribygg Hamar Statskleng overtok etter at den daværende «klenganstalten» ved Ringgata hadde blitt ødelagt av brann i 1946.  Charles D. Kohmann, som var frøverksbestyrer på dette tidspunktet, fikk lagd 20 hengende nettingskap med hyller, der det ble lagt kongler, til sammen cirka to hektoliter i hvert skap.  Skapene hang i en skinnegang i taket, og de ble kjørt gjennom en varmluftkanal.  Etter at kongleskapene hadde stått der ei stund tørket konglene, slik at skjellene begynte å sprike og frøet falt nedover, i siste instans på blikkplater i botnen av ”skapene”.  Dette systemet hadde vel så stor produksjonskapasitet som den nedbrente klenganstalten hadde hatt.  Kohmann hadde imidlertid langt større ambisjoner enn som så, og med god støtte fra et skogreisingsorientert Landbruksdepartement fikk han reist et svært skogfrøproduksjonsanlegg i betong oppå kjelleren der dette fotografiet er tatt.  Etter at dette nyanlegget sto ferdig ble konglene i hovedsak klenget i digre trommelklenger i byggets andre etasje.  De hengende nettingskapene ble imidlertid ikke stående helt ubrukte, for gartnerier og blomsterforretninger kjøpte pyntekongler til kranser og blomsterdekorasjoner, og skapklengene gav – i motsetning til trommelklengene – ingen utvendig slitasje på konglene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Deler av skapklengingsanlegget i Skogfrøverkets bygning i Birkebeinervegen 11 på Hamar. Dette var et provisorisk anlegg, som ble installert i kjelleretasjen på et uferdig, drøyt 2...