• Utløpsrenna på maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til å rense avvinget frø, før det er klart for å tappes på lufttette plastkanner og legges på fryselager.  Den avbildete renna er plassert i en roterende, cirka halvannen meter lang, rotende trommel.  Inne i trommelen er det ørsmå skålformete forsenkninger, som frøet legger seg i.  Når trommelen roteres løftes det så opp, men hastigheten er såpass moderat at idet skålene i trommelveggen blir stående opp-ned, faller frøet ut og ned i den avbildete stålrenna, som går sentralt i trommelen.  Renna skråner svakt mot munningen av trommelen, og den settes i en rystebevegelse av ei lang stålfjær på undersida av trommelstativet.  På denne måten drysses ferdigrenset frø ut av maskinen og ned i et digert aluminiumskar som er plassert under enden av frørenna.  Oppsamlingskaret er ikke med på dette fotografiet.  Før frøet kom inn i den nevnte trommelen gjennomgikk det en innledende renseprosses på rystesåld i en bakenforliggende del av maskinen, som heller ikke er synlig på dette fotografiet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Utløpsrenna på maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til å rense avvinget frø, før det er klart for å tappes på lufttette plastkanner og legges på fryselager. Den avbildete renna...