• Detalj fra den tyskproduserte maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til rensing av avvinget skogfrø, før det er klart til lagring på lufttette plastkanner i fryselager.  Vi ser spalta i botnen av påfyllingsbeholderen bakerst på maskinen, der frø og andre partikler drysses ned på ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen får såldet til å skakes.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  Disse siste komponentene er ikke synlige på dette fotografiet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra den tyskproduserte maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til rensing av avvinget skogfrø, før det er klart til lagring på lufttette plastkanner i fryselager. Vi ser sp...