• Fra frørenseriet ved Skogfrøverket på Hamar.  Til høyre i bildeflata ser vi den tyskproduserte Petkus-maskinen som ble brukt til rensing av avvinget frø.  Renseprosessen starter i den enden av maskinen vi ikke kan se fra denne vinkelen.  Der tømmes urenset, men avvinget frø i en skuff eller beholder.  Derfra drysses triller frøet ned på ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen får såldet til å skakes.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  Ellers blir ureinheter, som barnåler, stilker og tomfrø, ledet ut mot avløp på sida av maskinen, der det samles opp i sekker.  Da dette fotografiet ble tatt sto operatør Frode Murud ved sekkeavløpene og sjekket om det skulle være mettet frø i ei tilfeldig prøve fra det vekkskilte materialet.   Dette ble gjort ved å gni en kniv over testmaterialet, omtrent slik kniven føres over ei brødskive som påføres smør.  Murud er arbeidskledd.  Han har blå kjeledress med grønne skulderstykker og øreklokker på hodet.  Bak ham (til venstre i bildet) ser vi ei kvitmalt betongsøyle, der bryterne til rensemaskinen og ei avtrekksvifte er plassert.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra frørenseriet ved Skogfrøverket på Hamar. Til høyre i bildeflata ser vi den tyskproduserte Petkus-maskinen som ble brukt til rensing av avvinget frø. Renseprosessen starter i ...