• Utløpspartiet på den tyskproduserte Petkus-maskinen Skogfrøverket bruker til å rense avvinget skogfrø, før det tappes på lufttette plastkanner og legges på kjølelager.  Etter å ha blitt drysset og rystet gjennom et parti med såld 3, 0 – 3, 25 millimeters åpninger, føres frøet inn i en cirka halvannen meter lang horisontaltliggende, roterende syllinder.  Innvendig har trommelen ei overflate med tettsittende, skålformete forsenkninger, som frøet legger seg i.  Når trommelen roteres løftes det så opp, men hastigheten er såpass moderat at idet skålene i trommelveggen blir stående opp-ned, faller frøet ut og ned i ei stålrenne som går sentralt i trommelen.  Renna skråner svakt mot munningen av trommelen, og den settes i en rystebevegelse av ei lang stålfjær på undersida av trommelstativet.  På denne måten drysses ferdigrenset frø ut av maskinen og ned i et av de to digre aluminiumskarene som er plassert under enden av frørenna.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Utløpspartiet på den tyskproduserte Petkus-maskinen Skogfrøverket bruker til å rense avvinget skogfrø, før det tappes på lufttette plastkanner og legges på kjølelager. Etter å ha ...