•  Frode Murud fotografert på den sida av Skogfrøverkets rensemaskin for avvinget frø, der det kommer ut vekksortert materiale (barnåler, stilker, tomfrø m. m. ).  Operatøren sjekker om det også kommer matet frø her, ved å ta stikkprøver.  Det gjør han ved å gni prøver av det vekksorterte frøet mot ei lita, kvadratisk sponplateskive med en kniv.  Dersom det vekksorterte materialet viser seg å inneholde frø som ikke skulle vært vekksortert, er det mulig å kjøre dette materialet gjennom maskinen en gang til.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud fotografert på den sida av Skogfrøverkets rensemaskin for avvinget frø, der det kommer ut vekksortert materiale (barnåler, stilker, tomfrø m. m. ). Operatøren sjekker ...