• Ferdig renset frø av nordnorsk granfrø (Brønnøy) anno 2010-2011 (2010 var modningsåret).  Frøet er dråpeformet og har litt vekslende farge – noe er lysebrunt, noe nærmest brunsvart.  Denne lille frøprøven er hentet fra et parti som nettopp hadde gjennomgått avvinging og rensing, og som følgelig var klart for fryselagring på lufttette kanner. Midt i frøprøven ligger to sedler av tjuklt papir, sammenbundet med en gråkvit plasthyssing.  Den øverste er en rød klengseddel som blant annet viser at dette frøet er klenget i den røde klenga, under ligger en kvit seddel med proveniensinformasjon.  De nevnte sedlene skal knyttes på den lufttette plastkanna frøet skal fryselagres i.  All informasjon om proveniens og frøbehandling skal også tastes inn i en elektronisk beholdningsdatabase, som er et viktig verktøy både i frøhandelen og i planlegginga av eventuell ny konglesanking.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ferdig renset frø av nordnorsk granfrø (Brønnøy) anno 2010-2011 (2010 var modningsåret). Frøet er dråpeformet og har litt vekslende farge – noe er lysebrunt, noe nærmest brunsvart...