• Frode Maurud stikker armen inn i en åpning på sida av Skogfrøverkets tyskproduserte Petkus-rensemaskin, for å ta ut eller sette på plass et såld.  Maskinen brukes til å skille vekk ureinheter fra avvinget skogfrø, før dette legges på fryselager.  Hva slags såld som ble valgt til renseprosessen var avhengig av hva slags frø som skulle renses, men for granfrø var det vanlig å bruke såld med åpninger på fra 3, 0 til 3, 25 millimeter.  Også om en valgte å sortere neste frøparti på samme såldtype, så måtte det ut.  Å få reingjort såldene mellom hver ”kjøring” var nemlig viktig, for neste parti som skulle såldes var kanskje av en annen proveniens - sanket i en annen region og annet høydelag, slik at det var tilpasset et annet klima enn foregående parti.  Proveniensinformasjon er en helt grunnleggende viktig faktor ved valg av frø- og plantemateriale til skogkulturarbeid.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Maurud stikker armen inn i en åpning på sida av Skogfrøverkets tyskproduserte Petkus-rensemaskin, for å ta ut eller sette på plass et såld. Maskinen brukes til å skille vekk...