• Konglesanking i Rokoberget i Løten høsten 1983.  Fotografiet viser de den gang 19 år gamle løtensokningene Arne Vemund Bækken og Knut Langdalen, som plukket kongler fra en grantopp i hver sine plastbøtter med cirka 10 liters volum.  Begge konglesankerne var arbeidskledde.  De hadde gummistøvler på beina.  På overkroppen hadde Bækken en kjeldedress i beavernylon, mens Langdalen hadde arbeidsbukse og jakke av bomull.  På marka, helt til høyre i bildeflata, lå striesekken karene tømte konglene i når bøttene ble fulle.  Sekkene ble levert til Statens skogfrøverk på Hamar, som høsten 1983 skal ha betalt fire kroner per kilo for grankongler.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

"Konglesanking, Rokoberget, Løten Herred 26/10 83 ...."