• Konglesanking i granbestand på Rokoberget i Løten, seint i oktober 1983.  To den gang cirka 20 år gamle løtensokninger, Arne Vemund Bækken og Knut Langdalen, plukker kongler fra ei felt gran.  Bækken satt på huk da fotografiet ble tatt, mens Langdalen sto med bøyd overkropp.  Konglene ble plukket i plastbøtter med et volum på cirka 10 liter, og når bøttene var fulle ble de tømt over i striesekker.  En slik sekk, som var nesten full, sto reist mot ei tue like foran det stedet hvor Bækken satt.  Fotografiet gir også et inntrykk av hva slags skog det ble sanket fra, et noenlunde reint granbestand i hogstklasse 4-5.  Konglene ble levert til Statens skogfrøverk på Hamar, som ifølge fotografens notat på konvolutten bildeserien fra denne sankinga var samlet i skal ha betalt fire kroner per kilo, antakelig gjennom en lokal "tillitsmann" (herredsskogmester eller allmenningsfunksjonær).
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

"Konglesanking, Rokoberget, Løten Herred 26/10 83 ...."