• Interiør fra klengstua i Målselv i Troms, fotografert i 1980.  Fotografiet er tatt i et rom der det sto ei rensemaskin av en type som vanligvis ble brukt på korn, men her på skogfrø.  Maskinen er tydeligvis fra en svensk produsent, ”A/B Valla trøskmaskiner”.  Den er utført i tre, støpejern og jernblikk.  Frøet som skulle renses ble tømt opp i en traktformet åpning på toppen av maskinen.  Derfra førte tyngdekraften det ned på ulike rystende såld, samtidig som løse, lette partikler (i denne sammenhengen frøvinger og støv) ble blåst vekk av luft fra skovler i et halvsirkelformet viftehus i den ene enden av maskinen.  Da dette bildet ble tatt sto maskinen inne i et hjørne, og følgelig kan vi ikke se reimskiva for kraftoverføringa fra motoren, som drev maskinen.  Rommet hadde panelte vegger.  På en av dem ser vi et vindu, som da fotografiet ble tatt var skjermet med et av grovsoldene fra rensemaskinen.  Inne i hjørnet bak maskinen sto det oppstilt et ”Sandens prikleapparat”, som antakelig var brukt i planteskolen, som lenge ble drevet i kombinasjon med denne klengstua.  Rensemaskinen på fotografiet ble antakelig anskaffet i andre halvdel av 1930-åra, da det ble investert i en motor, som for øvrig også gjorde det mulig å bygge om klengrommet, fra klenging i stillestående skuffer med nettingbotn, til bruk av roterende nettingtromler.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

"Klengstua i Moen i Målselv"