• Det sprøytes finforstøvet vann inn i en betongblander, som på forhånd var fylt med granfrøhams, altså nyklenget frø som fortsatt hadde ”vingene” som i naturen skulle føre frøet bort fra mortreet intakt.  Det var på ingen måte hensiktsmessig å la disse vingene følge med til skogplanteskolene eller andre frøkjøpere.  Derfor ble frøet avvinget, i dette tilfellet ved en prosess som kaltes for våtavvinging.  Etter at frøhamsen var fuktet fikk maskinen gå noen minutter, slik at massen ble godt eltet, før det ble tilført luft for å tørke frø og frøvinger igjen.  Blåselufta, som kommer fra et par støvsugerliknende innretninger på en hjell over de tre betongblanderne som ble brukt, føres gjennom den smale, grå slangen som her henger over armen til operatøren og karet foran betongblanderen.  Etter hvert som innholdet tørker, får rotasjonen og luftstrømmen de lette frøvingene til å løftes opp og flagre ut.  De samles opp i digre blikkbeholdere foran betongblanderne.  Den større, grå slangen lengst til venstre i bildeflata, er et avsug.

Da dette fotografiet ble tatt hadde Skogfrøverket også fått en spesialmaskin for frøavvinging.  Ved denne anledningen var den imidlertid full av furukongler, og frøverksmedarbeideren som hadde hovedansvar for den praktiske frøproduksjonen fant det like greit å bruke betongblanderne.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Det sprøytes finforstøvet vann inn i en betongblander, som på forhånd var fylt med granfrøhams, altså nyklenget frø som fortsatt hadde ”vingene” som i naturen skulle føre frøet bor...