• Våtavvinging i betongblander ved Skogfrøverket på Hamar våren 2011.  Fotografiet viser åpningen til beholderen på en oransjemalt, roterende betongblander som er fylt med fuktet frøhams.  Kombinasjonen av fuktighet og den elteprosessen rotasjonen skaper får frøvingene – som det ikke er hensiktsmessig å ha med når frøet skal brukes i skogplanteskoler – til å falle av.  Dette fotografiet ble tatt da prosessen var kommet så langt at det ble tilført luft for å tørke den fuktete og eltete frøhamsen.  Lufta, som kommer fra et par støvsugerliknende innretninger på en hjell over de tre betongblanderne som ble brukt, føres gjennom en slange mot beholderen på betongblanderen.  Etter hvert som innholdet tørker, får rotasjonen og luftstrømmen de lette frøvingene til å løftes opp og flagre ut av betongblanderne.  De samles opp i digre blikkbeholdere foran betongblanderne.

Da dette fotografiet ble tatt hadde Skogfrøverket også fått en spesialmaskin for frøavvinging.  Ved denne anledningen var den imidlertid full av furukongler, og frøverksmedarbeideren som hadde hovedansvar for den praktiske frøproduksjonen fant det like greit å bruke betongblanderne.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Våtavvinging i betongblander ved Skogfrøverket på Hamar våren 2011. Fotografiet viser åpningen til beholderen på en oransjemalt, roterende betongblander som er fylt med fuktet frø...