• Smeden [Karl] Oddbjørn Knudsen (f. 1935), fotografert ved essa i Knudsen-smia i Mjøndalen (Nedre Eiker kommune), der Oddbjørn var tredje generasjons smed.  Knudsen-smedene hadde spesialisert seg på økseproduksjon, og drev særlig med merkeøkser, som ble lagd etter et patent bestefaren til Oddbjørn, Karl Henrik Knudsen hadde registrert i 1908.  Formen var altså patentert, og deler av produksjonsprosessen var også en hemmelighet.  I første halvdel av 1960-åra ble merkinga av fløtingstømmer med innhogde symboler, som representerte ulike kjøpere, avløst av fargemerking, og etter hvert forsvant fløtinga helt.  Oddbjørn omskolerte seg da til lærer.  Som pensjonist har han tatt opp igjen håndverket, og gjort sitt beste for at også andre skal få lære det helt spesielle arbeidet som ble utført i Knudsen-smia.  Sjølve smia eies nå av Nedre Eiker kommune, men forutsetningen er at den skal vedlikeholdes og bevares som et kulturminne knyttet til smedfaget og til fortidig virksomhet ved Drammenselva og andre fløtingsvassdrag i Norge.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Smeden [Karl] Oddbjørn Knudsen (f. 1935), fotografert ved essa i Knudsen-smia i Mjøndalen (Nedre Eiker kommune), der Oddbjørn var tredje generasjons smed. Knudsen-smedene hadde sp...