• Smeden Oddbjørn Knudsen (f. 1935) filer det profilerte eggpartiet på ei nysmidd merkeøks.  Fotografiet er tatt i verkstedrommet i Knudsen-smia i Mjøndalen (Nedre Eiker kommune), der Oddbjørn er tredje generasjon i en smedfamilie som spesialiserte seg på leveranser av merkeøkser til tømmermålerne langs norske fløtingsvassdrag.  Smeden har festet økseholdet i ei skrustikke på ytterkanten av en arbeidsbenk.  Han filer innsida av den profilerte eggen.  Poenget var at eggen her måtte være rett, slik at øksa ”beit med seg” fliser av yteveden på tømmeret når merkerne hogg i stokkene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Smeden Oddbjørn Knudsen (f. 1935) filer det profilerte eggpartiet på ei nysmidd merkeøks. Fotografiet er tatt i verkstedrommet i Knudsen-smia i Mjøndalen (Nedre Eiker kommune), de...