• Trygve Løvseth lager en neverbutt. Butten lages av to rektangulære neverflak som passer til diameteren på tremalen. Neverflakene tynnes i endene. Det neverflaket som skal være ytterst festes inn i hverandre ved en spesiell lås som stanses ut med ei hullpipe. Når låsen skal sammenføyes må man myke opp nevra med varmt vann eller med en varmluftpistol. Det strykes sløydlim på innsiden av ytternevra med låsen. Innernevra legges inn og det brukes en tremal som justeres ved å banke inn en trekile for å lime neverflakene til hverandre. Siden sløydlim tørker langsomt når man limer never må malen sitte i ca to døgn før den kan fjernes. Lokk og bunn til butten formes etter åpninga av butten. Bildet viser Trygve Løvset som banker inn kiler i malen. Bildet er tatt den 19. 04. 2010.
Fotografiet inngår i en serie med nummer SJF-F. 003071-SJF-F. 003328.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Trygve Løvseth lager en neverbutt. Butten lages av to rektangulære neverflak som passer til diameteren på tremalen. Neverflakene tynnes i endene. Det neverflaket som skal være ytte...