• Harejegere med jaktbytte, fotografert utenfor driftsbygningen på garden Buttekvern i Furnes (Brumunddal) 27. august 1918.  Karene var Petter Rotrud (1893-1958), Martin Roterud (1897-1967) og Johannes Lundby (1888-1919).  De hadde nettopp kommet ned fra setra til Buttekvern, Døråsen i Pihlske sameie, og der hadde de skutt 17 harer.  Familien til Johannes disponerte sætra etter at faren hans, Even Lundby, i andre halvdel av 1890-åra kjøpte garden Buttekvern av den forrrige eierens dødsbo (skjøte på eiendommen fikk han først i 1900) og flyttet med familien fra Lundby i Furnesåsen til sin nye eiensdom, som lå i utkanten av det daværende Brumunddal sentrum. Roterud-karene, som var fra et mindre bruk nedenfor Lundby, var barndomsvenner av Johannes. Da dette fotografiet ble tatt holdt alle et knippe harer i hendene.  Resten av jaktbyttet hang etter bakbeina på uthusveggen bak dem.  To av jegerne, Petter Roterud og Johannes Lundby, holdt hver sin harehund i de ledige hendene.  Alle hadde jaktvåpen hengende over venstre skulder og støvler med lærskaft som gikk oppunder knærne.  Roterud-karene hadde litt slitte dressjakker på overkroppen.  På hodet hadde Petter sixpencelue, mens Martin hadde en vidbremmet, mørk hatt.  Johannes Lundby hadde blå busserull med kvite striper og med knepping i brystet.  Under busserullen hadde han en vest med en liten, blank og rund gjenstand i ett av knapphullene, muligens et lite ur.  Hodeplagget til Johannes var ei skyggelue.  Driftsbygningen i bakgrunnen var bygd omkring 1900.  Den hadde rødmalt ytterkledning og kvite omramminger rundt vinduer og dører, samt på vindskier.  Taket var tekket med krum teglstein.  Bygningen ble revet i 1970-åra, dels fordi tettstedsutviklinga i Brumunddal hadde lagt beslag på mesteparten av jordvegen i Buttekvern slik at det ikke lenger var grunnlag for gardsdrift med buskap, dels fordi deler av bygningen fikk en brannskade og fordi det lokale kraftselskapet ønsket å bruke tomta til å plassere noen av sine tekniske installasjoner.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Buttekvern, 27/8-1918 Fra h.: Johannes Lundby, Martin Roterud, Petter Roterud. 17 harer skutt på Døråsen.