• Johannes Markus Anderssen (1893-1972), som var fylkesskogmester i Rogaland, produserte noe han kalte en «plantemaskin», egentlig et motorisert jordbor til å lage plantehull med.  Fotografiet viser prototypen.  Den er formet som ei trillebår med bærende elementer av stålrør.  Foran er det et gummihjul, og bak er det to hendler med sykkelholker som handtak.  Det sentrale elementet her, motoren er hentet fra ei motorsag av modellen Jo-Bu senior, den første motorsaga som ble serieprodusert i Norge (fra 1948).  I dette tilfellet hadde motoren naturligvis ikke noe sverd med sagkjede.  Der sverdet satt på vanlige Jo-Bu senior-modeller ble det i stedet montert et roterende jordbor.  Boret er ikke synlig på dette fotografiet, som er tatt forfra.  Et lyst slør omkring motoren er antakelig eksos.  Fotografiet er tatt på en sti i skogen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Johannes Markus Anderssen (1893-1972), som var fylkesskogmester i Rogaland, produserte noe han kalte en «plantemaskin», egentlig et motorisert jordbor til å lage plantehull med. F...