• Jærlandskap ved Rogaland Skogselskaps planteskole på Gruda i Klepp kommune på Jæren.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam der det ligger noen digre steinblokker i overkant av et dyrket areal, som på nedsida avgrenses av et steingjerde.  Nedenfor er det flere åkrer og steingjerder.  Enkelte av åkrene har lange, rette plantesenger med mellomliggende gangsoner, som trer fram som striper i landskapet.  På et nes litt lengre nede mot sjøen ligger det kvitmalte sommerhuset til J. C. Grude.  På den andre sida av et sund i det nedenforliggende Grudevatnet er det et høydedrag hvor det later til å være plantet skog.  Baksida av fotografiet har følgende blyantinnskrift: «Skogselskapets Planteskole, Grude i Klepp».  Skogselskapet i Rogaland kjøpte eiendommen til Jakob Carlsen Grude i 1929 og drev planteskole der i 40 år.  Skogplanteproduksjonen på Gruda er for så vidt mye eldre enn som så, i og med at Carl Ingebretsen Grude (1829-1887) hadde forsøkt seg som skogplanteprodusent alt i 1860-åra, en virksomhet sønnen Ingebret K. Grude hadde videreført i beskjeden målestokk.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Jærlandskap ved Rogaland Skogselskaps planteskole på Gruda i Klepp kommune på Jæren. Fotografiet er tatt fra en bakkekam der det ligger noen digre steinblokker i overkant av et dy...