• Driftstbygningen ved Rogaland Skogselskaps skogplanteskole på Ritland i Suldal.  Fotografiet er tatt på forholdsvis nært hold, og det er i hovedsak fasaden mot bygdevegen (fronten) vi ser.  Bygningen er oppført i en etasje, av bordkledd bindingsverk med vinduer av seinempiretype (to grinder eller fag med tre ruter i hvert) og en enkel, overbygd veranda foran det som antakelig er hovedinngangen.  I den ene ytterenden av bygningen er en dobbelt port, antakelig til enten pakkerom eller redskapsrom.  Bygningen har forholdsvis flatt, papptekket saltak.  Ved gavlveggen til høyre (som vi bare ser en del av) er det reist en stige.  I årsmeldinga til Rogaland Skogselskap fra 1948 er bygningen omtalt slik: "I planteskulen er ført opp ei brakke med kontorrom, spiserom og rom for reiskap, for pakking m. m. ".  Eksteriøret og materialbruken minner mistenkelig om "tyskerbrakkene", som det ble oppført mange av under 2. verdenskrig, like før Ritland planteskole ble etablert.  Foran bygningen er det lange, rette plantesenger med mellomliggende gangarealer.  I bakgrunnen et forholdsvis bratt berg med spredt barskog.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Driftstbygningen ved Rogaland Skogselskaps skogplanteskole på Ritland i Suldal. Fotografiet er tatt på forholdsvis nært hold, og det er i hovedsak fasaden mot bygdevegen (fronten)...