• Frilandsarealer for skogplanteproduksjon ved Ritland planteskole i Suldal i Rogaland.  Fotografiet er tatt fra et forholdsvis høyt punkt over det oppdyrkete slettelandet der det er opparbeidet plantesenger med mellomliggende gangsoner.  På tvers av arealet er det en veg, og nesten midt i denne vegen er det lagt et rør.  To menn står på vegen gjennom arealet med plantesenger, en på hver side av røret, som er en del av et vanningsanlegg.  Dette anlegget kom i full drift i 1949, og viste seg straks meget nyttig.  "I verste turkebolken frå 17. juni til 20. juli var vatningsanlegget i gong frå tidlig morgon til sein kvell kvar dag, både over frø- og plantesenger.  Utan kunstig vatning hadde det truleg gått gale", heter det i årsmeldinga til Rogaland Skogselskap fra 1949.  Vannet ble hentet fra elva vi skimter i bakgrunnen.  På motsatt side av vassdraget er det lave, skogkledde åser, og i bakgrunnen til venstre et noe mer markant fjell.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Frilandsarealer for skogplanteproduksjon ved Ritland planteskole i Suldal i Rogaland. Fotografiet er tatt fra et forholdsvis høyt punkt over det oppdyrkete slettelandet der det er...