• Tømmermåling, fra forsideillustrasjon fra meldingsbladet "Produsenten", som ble utgitt av Landbrukets sentralforbund.  Dette fotografiet er hentet fra marsnummeret i 1964.  Bildet viser en tømmermåler, kledd i kjeledress og med sixpencelue på hodet og med hansker på hendene, idet han måler en ubarket stokk med en skyveklave av stål.  På magen bærer han et slags apparat, antakelig for å lagre målerinformasjon.  Dette apparatet er festet med lærreimer over mannens skuldrer og rundt livet hans.  Bak ham ligger lange velter med ubarket grantømmer.  Fotografiet er antakelig tatt på ei islagt og snødekt vannflate.  Redaksjonen i "Produsenten", som ble ledet av Rolf Bjørnstad, har utstyrt fotografiet med følgende betraktninger: "Så er det også fra skog-, vassdrags- og industrikomiteen i Stortinget gitt grønt lys for reisingen av Nordenfjelske Treforedling i Trøndelag etter de utvidede planer. Neste etappe i saken angår alle våre skogeiere.  De skal være med på å låne bedriften noe av den kapital som trenges.  For Skogeierne er det et lån tilsvarende to prosent av tømmersalget man har satt som en passende innsats.  Mange har vel alt ordnet saken?"
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmermåling, fra forsideillustrasjon fra meldingsbladet "Produsenten", som ble utgitt av Landbrukets sentralforbund. Dette fotografiet er hentet fra marsnummeret i 1964. Bildet ...