• Interiøropptak fra den store jubileumsutstillingen på Frogner i Kristiania (Oslo) sommeren 1914.  Fotografiet viser en utstillingsmontasje som dr. Olav Johan Olsen (1860-1931) [som seinere tok etternavnet Sopp] sto bak.  Opphavsmannen var mykolog, og målet med utstillingens hans har antakelig vært å fokusere på soppenes rolle i skogbruket.  Blikkfanget er tre plansjer på en vegg.  Plansjen lengst til venstre viser "Furuspindermug fra Østerdalen".  Under plakaten har sopp satt opp en mindre plakat med følgende tekst: «Furuspindermug fra Østerdalen. Brun, grøn, gul. Dræber ikke larven.»  I midten og til høyre ser vi to plansjer med «Grammensnyltesop fra Mykland».  Under disse plansjene er det en mindre plakat med denne teksten: «Furuspinderens snyltesop i Mykland, Dræber larven.»  Sannsynligvis var det mykologens poeng at forekomsten «grammensnyltesopp» (Cordyceps norvegicus) hadde holdt furuspinnerlarvene i sjakk på Sørlandet, men ikke i Østerdalen, der denne soppen ikke fantes.  Under den beskrevne veggflata med plansjer, plakater og fotografier er det ei benkeflate med glass og kolber.  En plakat på veggen viser at Olav Johan Olsen [Sopp] hadde mottatt utstillingens «Store sølvmedalje» for presentasjonen sin.  Fotografiet er tatt av Kristiania-fotografen H. Abel.
    Photo: Abel Kunstforlag / Anno Norsk skogmuseum

«Dr. Olav Johan Olsens Udstilling»