• Traktorvinsj fra Tollås i Bolsøy i Romsdalen.  Eieren av vinsjen, Ivar Tolaas, forteller at ideen om et slikt redskap ble lansert av Even Mauset, som periodevis arbeidet i skogen på Tollås, omkring 1950.  Even hadde ved flere anledninger vært på selfangst ved Svalbard og Grønland.  I forbindelse med slepedraing av en spesielt stor furustokk skal han ha uttalt: «Vi skulle hatt eit spel som vi hadde på ishavsskutene.»  Et slikt «spel» kom med denne vinsjen.

Ivar Tolaas har skrevet følgende kommentar til dette fotografiet:
«Bildet viser sett ovenfrå og ned på vinsjkjede og universalledd på akslingen.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Traktorvinsj fra Tollås i Bolsøy i Romsdalen. Eieren av vinsjen, Ivar Tolaas, forteller at ideen om et slikt redskap ble lansert av Even Mauset, som periodevis arbeidet i skogen p...