• To uvanlig digre, rettvokste furustokker som er kvistet og framkjørt uapterte.  Her ligger de ved siden av hverandre og gjør absolutt et imponerende inntrykk.  Stokken til venstre er fra «Grønli-tolla» (jfr. SJF-F. 002812), den til høyre fra ei diger furu på Langåsen i Bolsøy.  Begge stokkene var cirka 25 meter lange, og volumet var til sammen på cirka 9 kubikkmeter.  Begge stokkene ble levert til Bolsønes Verft.

Ved hogsten dette fotografiet er tatt fra ble den høgeste furua på Grønnlifeltet gjensatt som frøtre.  Dette treet gikk overende under orkanen 1. januar 1992.  Furua var cirka 30 meter lang.  Båtbygger Gunnar Eldjarn fra Tromsø brukte rotstokken fra dette treet til bord («plank») i en vikingskipkopi han lagde.  Rotstokken var 14 meter lang og hadde en toppdiameter på 50 centimeter.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

To uvanlig digre, rettvokste furustokker som er kvistet og framkjørt uapterte. Her ligger de ved siden av hverandre og gjør absolutt et imponerende inntrykk. Stokken til venstre ...