• To menn, Even Mauset (til venstre) og Nils Tolaas, i ferd med å felle et uvanlig digert furutre ved hjelp av stokksag.  Dette var et av de groveste trærne i gardsskogen på Tollås i Bolsøy omkring 1950.  Rotdiameteren skal ifølge Ivar Tolaas har vært mellom 105 og 115 centimeter.  Saga var en nyanskaffelse fra den svenske redskapsfabrikken Sandviken.  Den var til vanlig i lengste laget, men her ble dragene korte (det var lite å gå på når saga var midt i stammen).  Karene sto nærmest på knærne i snøen for å kunne kappe treet godt ned mot bakken, slik at mest mulig av den grove, rettvokste stammen skal komme til nytte.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

To menn, Even Mauset (til venstre) og Nils Tolaas, i ferd med å felle et uvanlig digert furutre ved hjelp av stokksag. Dette var et av de groveste trærne i gardsskogen på Tollås i...