• Transport av diger furustokk over snødekte jorder mot garden Tollås, den gang gardsnr. 1 og bruksnr. 1 i Bolsøy kommune, seinere gardsnummer 1964 i Molde kommune.  I forgrunnen til venstre ser vi Nils Tolaas (1893-1973), som kjørte en ualminnelig lang og grov furustokk over et snødekt jorde i retning mot garden.  Stokken trekkes av hest med en todelt slede (bukk og geit, i Romsdalen "framslede og bakslede") med krysslagt trosse mellom.  Den krysslagte kjettingen fikk baksleden til å gå i sporene etter framsleden.  Om baksleden skar ut, tok kjørekaren et godt tak i kjettingen mens hesten drog, inntil sleden var på rett spor igjen.  På framsleden var det en jernkam med 2-3 centimeter lange tagger på "dragåsen".  I dette distriktet ble stokkene alltid "fastjørra" (surra til sleden) med "rossmålreip - lærreip av kvalrosskinn som var innsmurt med ei blanding av kokt dyrefett og litt tjære for å få nødvendig smidighet.  Tømmeret kjøres på en smal veg som er brøytet med hest og treplog.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Transport av diger furustokk over snødekte jorder mot garden Tollås, den gang gardsnr. 1 og bruksnr. 1 i Bolsøy kommune, seinere gardsnummer 1964 i Molde kommune. I forgrunnen til...