• Utsikt fra taket på kornsiloen på Martodden nord for Hamar sentrum.  Sentralt i bildet ligger Statens Skogfrøverk - seinere Det norske Skogfrøverk.  Den lysegule bygningen i fire etasjer ble bygd oppå en uferdig kjeller som sto igjen etter det store stålverksprosjektet som ble påbegynt på Hamar like etter 1. verdenskrig, men som endte i konkurs før bygginga av anlegget var fullført.  Skogfrøverket var tegnet av arkitekten Bjarne Sandbakken i samråd med frøverksbestyrer Charles D. Kohmann og kostet 2, 8 millioner kroner da det ble innviet i 1954.  Bygningen hadde ei grunnflate på 1000 kvadratmeter, og i tillegg til den nevnte kjelleren fikk bygningen fire etasjer over bakken, hvorav den øverste var noe tilbaketrukket.  I tillegg til det bygningsvolumet vi ser på dette fotografiet omfattet anlegget en toetasjes leilighetsfløy på den gavlveggen som ikke er synlig på dette bildet.  Her bodde de to skogteknikerne som arbeidet ved Skogfrøverket og deres familier.  Til høyre for Skogfrøverket ligger det som skulle vært pressverksbygningen ved det nevnte stålverket, en bygning som seinere har huset diverse annen industri.  Til venstre i forgrunnen ser vi takene på Hamar sagbladfabrikk.  I bakgrunnen ligger Mjøsa med Rosenlundvika og Geitryggen med Hedmarksmuseet og Domkirkeodden.  I bakgrunnen til høyre ligger Helgøya i sommerdisen, og i den fjerne bakgrunnen skimtes Skreia og Totenåsen.  Fotografiet skal være tatt i 1965.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Utsikt fra taket på kornsiloen på Martodden nord for Hamar sentrum. Sentralt i bildet ligger Statens Skogfrøverk - seinere Det norske Skogfrøverk. Den lysegule bygningen i fire e...