• Laboranten ved Statens Skogfrøverk på Hamar, Gerd W. Sæther, fotografert bakfra mens hun fotograferer det gamle våningshuset på Hornkvern i Romedal.  Fotografiet viser også en del av fasaden på huset, som var oppført i en etasje som en laftekonstruksjon på gråsteinsmur.  Ytterveggene var rappete.  Til høyre for fru Sæther ser vi ei tretrapp som fører opp til en platting foran inngangsdøra (antakelig en sekundær konstruksjon).  Døra er av den vanlige typen i gardsbygningene på Hedmarken, ei todelt fyllingsdør med et vindu over.  Huset har krysspostvinduer.  Døra, vindusomrammingene og laftekassene er grønnmalte.  På gavlen til høyre i bildet skimter vi en sveisterstilveranda med pulttak.  Bakgrunnen for Gerd W. Sæthers og Skogfrøverkets interesse for denne bygningen var at den i sin tid hadde huset en av forløperne for skogfrøproduksjonsanlegget på Hamar.  På denne eiendommen leide forstmannen Johan Gabriel Holst Nerdrum (1854-1905) husrom da han i 1882 ble skogbrukslærer ved Jønsberg landbruksskole og allmenningsbestyrer i Romedal.  Fire år seinere skal han ha innredet distriktets første klengstue i en del av våningshuset på Hornkvern.  Frøet fra klengstua hans oppnådde medaljer og hedersdiplomer på utstillinger i Kristiania, Trondheim, Stockholm, Wien og Paris, men Nerdrum etablerte skogfrøproduksjon i en periode da markedet var mettet, noe som førte til at han slet med avsetningen og måtte gi opp. Fotografiet ble tatt i 1972.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Laboranten ved Statens Skogfrøverk på Hamar, Gerd W. Sæther, fotografert bakfra mens hun fotograferer det gamle våningshuset på Hornkvern i Romedal. Fotografiet viser også en del ...