• Tømmerkjøring med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig.  Traktoren står parkert på en velteplass, mellom en del tømmer som er lagt i parallelle rekker vinkelrett ut fra kjørevegen kjøretøyet står på.  Tømmeret virker sterkt grånet, noe som tyder på at det neppe var hogd den vinteren det ble framkjørt.  Foran radiatoren i fronten av traktoren som ble brukt under tømmerkjøringa var det påhengt et tekstilstykke, antakelig lagd av striesekker, sannsynligvis som klimavern mot kalde vintertemeperaturer.  På traktorsetet skimter vi flere tekstiler, sannsynligvis klær som tømmerkjøreren tok av seg da han skulle forlate sin stillesittende sjåførgjerning og gå over til mer fysisk aktive gjøremål i forbindelse med avlessing.  Bak traktoren er det et digert tømmerlass, antakelig på en rustning (todelt slede) som var produsert spesielt for tømmerkjøring med traktor.  Lasset er antakelig bortimot to meter bredt og snaut to meter høyt.  En mann (Konrad Bentzen) sto ved sida av sleden, mens en annen befant seg oppe på lasset, der han antakelig skulle løsne benningsbjønnene som holdt tømmeret på plass.  I bakgrunnen står barskogen tett, med unntak av ei glenne der det later til å være lysstolper, muligens langs ei veglinje.  På den venstre delen av bildeflata er det noen kvite strimer, antakelig etter lysinnsig på filmen fotografiet er kopiert fra.

Konrad Bentzsen drev maskinstasjon sammen med brødrene sine, Birger og Bernt.  Den avbildete beltetraktoren ble brukt til tømmerkjøring vinterstid, ofte med Direktoratet for statens skogers lokale forvaltning som oppdragsgivere.  Sommerstid viste den seg vel tung, noe som blant annet innebar at det var stor fare for at den skulle sette seg fast i myrer.  På denne årstida ble traktoren i stedet en del brukt i forbindelse med rydding av nytt åkerland for grasproduksjon, både hjemme hos Konrad Bentzen og på en del nabobruk.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig. Traktoren står parkert på en velteplass, mellom en del tømmer som er lagt i parallelle rekke...