• Fra bygginga av Østerdalens Tredestillasjoner AS på Vindheia, vest for Glomma ved Elverum våren 1916.  Vi ser bærekonstruksjonene til en lang, treskipet bygning, der midtaksen er i to etasjer og har saltak, mens sideskipene er i en etasje og har pulttak.  Den ene gavlveggen er i ferd med å få bordpanel.  En mann i lys dress inspiserer arbeidet fra et stillas på denne veggen.  I bakgrunnen rager ei flaggstang med norsk flagg.  Vi ser også en del trekroner fra den bakenforliggende furumoen.  Dette industrianlegget skulle etter hvert få to slike bygninger, en med fire og en med fem retorter.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra bygginga av Østerdalens Tredestillasjoner AS på Vindheia, vest for Glomma ved Elverum våren 1916. Vi ser bærekonstruksjonene til en lang, treskipet bygning, der midtaksen er i...