• Munkedamsveien 53b i Oslo.  Firmaet Schwencke & Co's Eftf., som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter, primært for maritimt bruk, flyttet i 1938 fra Skippergata 17b, som skulle rives, til denne gården.  Det er en monumental hjørnegård i pusset murverk med tilbaketrukken 4. etasje, sannsynligvis også med boligrom i 5. etasje, som befinner seg bak den bratte, nedre delen av et mannsardtak.  Herfra var det forholdsvis kort veg til firmaets havnelager på Tjuvholmutstikkeren.  Den store sabotasjeeksplosjonen i 1943 skaket huset kraftig og ødela ett av nabohusene fullstendig.  Heldigvis skjedde dette på en søndag, da Schwenckes formann Henrik Hasle og familien hans, som hadde leilighet i tilknytning til kontoret, var i barnedåp.  De kom følgelig ikke til skade, men flyttet ikke tilbake.  Et av nabohusene ble fullstendig ødelagt.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Munkedamsveien 53b i Oslo. Firmaet Schwencke & Co's Eftf., som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter, primært for maritimt bruk, flyttet i 1938 fra Skipperg...