• Fra Børsholmen i Asker, der firmaet Schwencke & Co's Eftf. bygde et nytt anlegg for produksjon av bek og andre tjærebaserte produkter tidlig i 1920-åra.  Fotografiet er tatt i strandkanten, der en losser gjenstander fra en lekter (lastepram), som ligger fortøyd ved tre stolper som er drevet ned i sjøbotnen, cirka 3 meter fra land.  Mellom lekteren og ei lita stein- og grusfylling i strandkanten ligger en robåt, som antakelig var "mellomledd" når varer skulle bæres i land.  En mann står på denne fyllinga med noe tungt, som han holder i hoftehøyde, mens to andre står om bord i lasteprammen.  I bakgrunnen ser vi fjorden med Bjerkøya.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Børsholmen i Asker, der firmaet Schwencke & Co's Eftf. bygde et nytt anlegg for produksjon av bek og andre tjærebaserte produkter tidlig i 1920-åra. Fotografiet er tatt i stra...