• Vinterbilde fra Børsholmen i Asker, der Schwencke & Co's Eftf. hadde et industrianlegg for foredling av tjæreprodukter, særlig til maritim bruk.  Fotografiet er tatt ned mot kaia, hvor råtjære ble levert, og hvor foredlete produkter ble utskipet.  I forgrunnen til høyre ser vi skinnene til trallebanen, som ble brukt til å transportere materiell mellom kaia og produksjonsanleggene høyere oppe på holmen.  Til venstre for trallebanen ligger et enetasjes trehus med rektrangulært grunnplan, saltak og med dobbelt port midt på den ene gavlveggen.  Dette er et lagerhus som ble bygd i 1938, da dette fotografiet ble tatt.  Utenfor lageret ser vi en del nedsnødde tønner.  I bakgrunnen ligger fjorden, som med unntak av enkelte råker er islagt og snødekt.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vinterbilde fra Børsholmen i Asker, der Schwencke & Co's Eftf. hadde et industrianlegg for foredling av tjæreprodukter, særlig til maritim bruk. Fotografiet er tatt ned mot kaia, ...