• Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker.  Båten hadde stålskrog som er malt i en mørk farge, riktignok med unntak av koøyefeltet på det overbygde akterdekket.  På dette fotografiet, som er tatt fra strandsonen, er det akterpartiet på båten som trer best fram.  I strandsteinene til venstre for den, foran kaia, ligger en liten, kvitmalt robåt.  Oppå kaia skimter vi et par digre vestabler.  Schwencke & Co. drev en fabrikk som produserte bek og andre tjæreprodukter på Børsholmen. Veden var viktig for å oppnå nødvendig varme i retortovnene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker. Båten hadde stålskrog som er malt i en mørk farge, riktignok med unnt...